Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

Jobba-hemifrån-rutiner 

Senaste veckornas jobb-maraton har slitet både på kropp och knopp. Känner mig lite som en urvriden disktrasa men noll energi i kroppen och kommer inte riktigt till skott med något alls. Suget efter att blogga eller att uppdatera mina sociala medier är som bortblåst (förlåt för usel uppdatering), jag kommer knappt ut i friska luften (ibland har jag haft under 200 steg i Hälsa-appen – AJ!) och mina matvanor och kaffedrickande har nått nya (nästintill oroväckande) nivåer. Men idag är det måndag och ny vecka. Med andra ord en utmärkt dag för en förändring. Jag tänkte därför ta mig ut och köpa någon god lunch sallad, en grön juice och kanske något gott till eftermiddagsfikan. Efter lunch måste jag bara bli produktiv igen. Jag har stora nya deadlines som väntar och börjar jag inte med dessa snarast kommer jag utan tvekan att fastna i stressträsket igen och falla in i dåliga vanor. Planen för veckan är med andra ord att få till goda jobba-hemifrån-rutiner. Kanske är någon av er i en liknande sits och känner också för en nystart och mer balans i vardagen? Haka i så fall på min lilla challenge med mig själv i 5 steg.

  1. Get up, get dressed. Jag gissar att det är fler än mig som fastnat lite i myskläder-träsket så här i jobba-hemifrån-tider. Så länge du är klädd för att sova så är din hjärna inställd på just sömn. Gör du dig inte redo för dagen så börjar den aldrig riktigt heller… Denna vecka ska jag damma av jobbkläderna igen.
  2. Städa. Med ordning och reda runt omkring mig är jag bättre på att koncentrera mig. Hej då till stök och högar med disk.
  3. Listor. Att skriva ”Att göra listor” hjälper mig att fokusera på rätt saker. Dessutom är känslan av att få kryssa av det man presterat oslagbar.
  4. Frisk luft och bra energi. Pauser och en lunchpromenad är en bra belöning och rensar hjärnan. Det är heller ingen hemlighet att bra näringsrik mat håller energinivån jämn under dagen.
  5. Start och sluttid. Senaste veckorna har jag arbetat i princip dygnet runt. Arbetsdagen tenderar att fortsätta långt in på kvällen. När man arbetar hemifrån är det viktigt att inte glömma skilja på fritid/återhämtning och jobb. Jag är övertygad om att man då blir mer produktiv de timmar man faktiskt avsatt till just jobb.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
3kommentarer
  • Hej, vilken golvbehandling valde ni? Så fint!

    Annika 2020-05-02 21:22:33
    Svara
  • Vart kommer era barpallar ifrån?

    Emma K 2020-04-28 21:08:13
    Svara

senaste från Home

34 kvadrats webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!