Ett initiativ som gör skillnad på riktigt och känns extra bra i hjärtat

Jag är otroligt tacksam och glad över alla fantastiska människor och företag jag får träffa och arbeta med genom mina sociala medier. Något jag dessutom är väldigt stolt över är mitt ambassadörskap med Nespresso i år. Jag är som ni vet en trogen Nespresso-älskare sedan många år tillbaka och förutom att jag är smickrad över att Nespresso har valt att arbeta med just mig är jag också glad över att jag tack vare detta samarbete fått bättre insikt i kaffeindustrin. I förra veckan blev jag nämligen inbjuden till Nespressos svenska huvudkontor där jag fick lära mig mer om Nespressos verksamhet men också om kaffeindustrin generellt, från odling, böna, förädling och slutligen till den där goda koppen kaffe. Något jag tar med mig och värdesätter lite extra är Nespressos gedigna hållbarhetsarbete och aktiva satsningar inom hållbarhet och engagemang för kaffeodlarna. Ett väldigt fint exempel på detta som mitt hjärta bankar lite extra för är initiativet Reviving Origins inom ramen för Nespressos hållbarhetsprogram, AAA Sustainable Quality Program TM. Initiativet syftar till att återställa kaffeproduktionen i regioner där den är hotad eller helt ödelagd på grund av naturkatastrofer, konflikter eller ekonomisk instabilitet.

I dagarna lanserar Nespresso två nya kaffesorter i Reviving Origins-serien: TAMUKA mu Zimbabwe från östra Zimbabwe och Esperanza de COLOMBIA från Caquetá-regionen i Colombia. Båda kaffesorterna finns tillgängliga både till Vertuo Line och Original Line.

Min favorit – Esperanza de COLOMBIA från Caquetá-regionen i Colombia. Kanske är det vetskapen om dess bakgrund som gör denna kaffe extra god?

I onsdags tog jag med mig härliga Sofia till en frukost på Capitol med Nespresso där vi fick testa dessa nya smaker och dessutom fick vi höra på hur initiativet föddes. Historien började i Sydsudan 2011. Det var där Nespresso insåg potentialen i att stötta kaffebönder i utsatta regioner för att få kaffeproduktionen på fötter igen. Tack vare insatserna i området kunde den limiterade kaffekollektionen Suluja ti SOUTH SUDAN lanseras, vilken blev Sydsudans näst största exportvara efter olja. Kaffeälskare världen över fick ta del av ett nytt spännande kaffe samtidigt som landets ekonomi tog ett steg i rätt riktning.

Kaffesorterna som nu lanseras och som vi under frukosten fick smaka är unika kaffesorter som under decennier långsamt har försvunnit och som idag är i princip helt okända. Tack vare Nespressos investeringar och med hjälp av dedikerade partners har dock kaffeproducenter i dessa två regioner börjat återuppbygga en hållbar försörjning, återställa den lokala ekonomin samt genomföra nödvändiga förändringar för en hållbar kaffeproduktion. Hur bra? Det är väldigt konkreta åtgärder som gjort otrolig skillnad för väldigt många människor i utsatta regioner. Jag blir helt varm i hjärtat av denna satsning. Jag är som sagt väldigt stolt över att få vara ambassadör för ett företag som faktiskt gör skillnad, på riktigt.

Jag vill som vanligt avsluta med att påminna er om att dessa, precis som Nespressos övriga kaffekapslar, går att återvinna som metallförpackning i någon av Sveriges 5 800 återvinningsstationer eller i närmsta Nespressobutik. Glöm för all del inte det!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
2kommentarer

senaste från Home

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!